Pierwszy pożar elektrycznego autobusu w Polsce 1(1)2018-2
28 kwietnia br. zapalił się kursujący po Częstochowie autobus hybrydowy gazowo-elektryczny zasiany CNG – Solbus SM 18 H. Kierowca prowadzący pojazd zauważył dym, przerwał kurs oraz poprosił pasażerów o opuszczenie autobusu. Zapłon nastąpił na dachu a ogień szybko rozprzestrzenił się po elementach z tworzywa sztucznego i objął zbiorniki z paliwem. Nie doszło do eksplozji, gdyż gaz ulotnił się przez zawory bezpieczeństwa. Z pojazdu pozostała tylko metalowa konstrukcja nośna. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wstrzymało kursy wszystkich hybrydowych Solbusów do czasu wyjaśnienia przyczyny pożaru.
Co dalej z hybrydami elektryczno-gazowymi w Częstochowie?
Pojazdy o tak nietypowym napędzie zostały kupione w ramach konkursu GAZELA, który dopuszczał tylko i wyłącznie autobusy hybrydowe gazowo-elektryczne zasilane gazem CNG. Zatem władze miasta nie powinny być posadzane o ekstrawagancję. Jednak jeśli autobusy po badaniach zostaną wycofane z eksploatacji, to pozostanie problem zakontraktowanego na 10 lat CNG do ich zasilania. MPK wydało też 1 mln zł na stację tankowania gazem.
Choroby wieku dziecięcego
Pożary autobusów zdarzają się i ze względu na dużą ilość tworzyw sztucznych najczęściej przebiegają dość gwałtownie, pozostawiając po sobie wypalony szkielet pojazdu. Ten pierwszy przypadek pożaru pojazdu elektryczno-gazowego musi zostać bardzo dokładnie zbadany. Rozwój napędów elektrycznych nie może nieść za sobą dodatkowych zagrożeń. Jest to niezwykle ważne, aby nowe pojazdy były całkowicie bezpieczne, gdyż na tym etapie wprowadzania na rynek, pożary pojazdów elektrycznych czy wodorowych mogą wytworzyć bariery mentalne w decyzjach zakupowych bądź w kwestii użytkowania tych pojazdów. Wystarczy wspomnieć, że w ankietach dotyczących aut z napędem wodorowym, znaczący odsetek badanych respondentów obawia się wybuchu zbiornika z ciekłym wodorem. Autobusy elektryczne w ruchu miejskim stanowić też będą większe zagrożenie dla pieszych z racji braku emisji hałasu przy niskich prędkościach. W USA oraz w Parlamencie Europejskim przygotowano już stosowne zalecenia, dotyczące montowania sztucznego źródła dźwięku, aby zapobiec wypadkom.