Elektromobilność w Rytrze – konferencja PEMINE
Temat elektromobilności zdominował XXVI Konferencję Naukowo-Techniczną „Problemy Eksploatacji Maszyn i Napędów Elektrycznych” (PEMINE), która miała miejsce w Rytrze w dniach 24-26.05.2017, organizowaną przez Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL.
Trzeba przyznać, że wydarzenie zostało przygotowane z dużym rozmachem. Oprócz pięknych górskich widoków w Beskidzie Sądeckim można było podziwiać prawdziwe cuda techniki związane z elektromobilnością. Wśród 220 uczestników pojawili się przedstawiciele m.in.:
32 producentów maszyn elektrycznych,
17 zakładów usługowych,
14 zakładów energetyki i górnictwa,
10 producentów chemicznych,
24 instytutów naukowych i uczelni wyższych.
Spotkanie ludzi nauki z producentami sprzętu bywa bardzo owocne i tak też się stało w Rytrze. Tym razem jednak tematyka rozmów krążyła wokół pojazdów elektrycznych. Oprócz serii prelekcji można było obejrzeć dotychczas skonstruowane prototypy pojazdów.
Pokaz pojazdów elektrycznych

Małe pojazdy elektryczne
Na pierwszym planie jawiły się najmniejsze pojazdy elektryczne – jedno lub dwuosobowe, widoczne na zdjęciu powyżej. Jednak na konferencyjnym parkingu można było znaleźć również pełnowymiarowe samochody przerobione ze spalinowych na elektryczne. Wśród nich znalazł się FIAT 500 przekonwertowany przez Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL.

W pełni elektryczny FIAT 500
Samochodem przykuwającym spojrzenia wszystkich uczestników była legendarna Syrena 105 wyposażona w silnik elektryczny. Z zewnątrz niczym nie różniła się od oryginału i gdyby nie rysunek wtyczki z boku samochodu, nikt nie domyśliłby się, co kryje się w środku.

Syrena 105 z napędem elektrycznym

Elektryczny napęd Syreny
Ciekawym rozwiązaniem były też zestawy e-Kit, przeznaczone do prostej konwersji samochodów FIAT: Panda i Fiorino. Silnik o mocy 90 kW (122 KM) i momencie obrotowym 180 N*m jest połączony z bateriami o pojemności 20 kWh. Zgodnie z testami samochód taki przejeżdża w ruchu mieszanym około 150 km na jednym ładowaniu.

FIAT Fiorino
Sesje naukowe
Oprócz pokazów uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać kilkudziesięciu referatów, dotyczących m.in. takich zagadnień, jak: sposoby tłumienia prądów wałowych w silniku elektrycznym, dynamika silnika indukcyjnego i synchronicznego, czy ocena wpływu temperatury na zasięg i obciążalność pojazdu elektrycznego. Sam też miałem przyjemność przedstawić temat przygotowany razem z Anną Skarbek-Żabkin (współautorką tego bloga): Zwiększenie efektywności energetycznej samochodu poprzez optymalizację układu rekuperacji energii.
Wiele ciekawych informacji można było zdobyć również w sesjach posterowych i w rozmowach prywatnych. Prawdziwą perełką okazał się przy tym projekt silników elektrycznych zabudowanych w piastach kół pojazdów. Pozwala to nie tylko na zaoszczędzenie miejsca w samochodzie, ale także na bardzo prostą konwersję samochodu na pojazd zasilany prądem. Ten temat pojawi się prawdopodobnie jeszcze nie raz na naszym blogu.
Podsumowanie
Nie zabrakło oczywiście dyskusji wskazujących na wady samochodów elektrycznych, czy przedstawiających wciąż niewykorzystane zasoby paliw kopalnych do zasilania samochodów spalinowych. Jak zawsze w takich okolicznościach pojawiały się wątpliwości, czy pojazdy elektryczne faktycznie mają szansę wyprzeć silniki spalinowe w perspektywie najbliższych kilku lat. Tego typu rozważania dość trafnie zostały podsumowane przez dyrektora KOMEL-u, prof. Jakuba Bernatta: Epoka kamienia łupanego zakończyła się nie dlatego, że zabrakło kamienia.