Akumulatory Li-On pod lupą.
Ile tak naprawdę żyją i co można zrobić, aby służyły nam dłużej?
Geotab, firma flotowo-telematyczna, opublikował raport, w którym przeanalizowano 6300 elektrycznych pojazdów flotowych oraz użytkowych na całym świecie. Badanie to wykazało, że średnie zużycie akumulatora Li-on wynosi 2,3% na rok. Tyle dokładnie wynosi zużycie w Tesli model S z roczników ok. 2015. Natomiast Nissan Leaf z tego samego okresu traci już ok. 4,2% na rok.
Jednak na prędkość degradacji akumulatorów wpływa wiele czynników. W pierwszej kolejności, akumulatory chłodzone cieczą wykazują się większą żywotnością niż te, w których zastosowano chłodzenie powietrzem.
Również temperatura otoczenia wpływa. Pojazdy użytkowane w regionach ciepłych wytrzymają krócej niż te z terenów chłodniejszych.
Ostatnim z wymienionych czynników jest szybkie ładowanie. Szybkie ładowarki, mimo że są wygodne dla użytkowników to, mocno eksploatują akumulatory. Użytkownicy, którzy często korzystają z ich usług muszą liczyć się z tym, że ich baterie będą wymagały wcześniejszej wymiany.
Geotab potwierdził też, że baterie tracą pojemność nieliniowo. Najszybciej na początku eksploatacji, potem wolniej.
Dokładny raport Geotab dostępny pod linkiem poniżej https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

fot.geotab.com