Pierwszy na świecie zeroemisyjny autonomiczny kontenerowiec

29/06/2018


Yara Birkeland będzie pierwszym na świecie w pełni elektrycznym i autonomicznym statkiem kontenerowym o zerowej emisji. Dzięki temu statkowi Yara zredukuje przewozy ciężarówkami z napędem Diesla o 40 000 podróży rocznie. Projekt wystartował w 2017, ale dopiero teraz zaczyna wchodzić w decydująca fazę.

 

 

Zeroemisyjny statek 

 

Autonomiczny statek został nazwany na cześć założyciela Yary Birkerlanda, który nawiązał współpracę z firmą Konksberg, która  jest odpowiedzialna za opracowanie, dostawę i integrację systemów czujników, napędu elektrycznego, akumulatorów i układów napędowych. Kontenerowiec został zaprojektowany przez Marin Teknikk, który z kolei testuje SINTEF Ocean. Statek ma długość 79,5 m, szerokość 14,8 m, głębokość 10,8 m oraz pełne zanurzenie na 5 m. Nośność zeroemisyjnego statku wyniesie około 3200 ton. Yara Birkeland będzie wyposażony w automatyczny system cumowania, który nie wymaga dodatkowych przygotowań w dokach. Z kolei załadunek i wyładunek będzie odbywał się automatycznie bez udziału człowieka, za pomocą elektrycznych dźwigów i sprzętu pomocniczego. Co ciekawe, statek nie będzie miał zbiorników balastowych, ale użyje akumulatora o pojemności 9 MWh jako stałego balastu.   

 

Praca operacyjna 


Autonomiczny statek będzie pływał w odległości 12 mil morskich od wybrzeża, między 3 portami w południowej Norwegii. Aby zapewnić bezpieczeństwo, planowane są trzy centra o różnym profilu operacyjnym, obsługujące wszystkie aspekty działania futurystycznego statku. Centra te zajmą się obsługą zdarzeń nadzwyczajnych, monitorowaniem stanu, monitorowaniem operacyjnym, wsparciem decyzji, nadzorem statku autonomicznego i jego otoczenia oraz wszystkimi innymi aspektami bezpieczeństwa. Nawigacja i autonomiczne operacje statku będą wspierane przez szereg czujników, w tym radar, urządzenie do wykrywania i pomiaru światła (LIDAR), system automatycznej identyfikacji (AIS), system obrazowania i kamerę na podczerwień (IR).

 

Projekt na półmetku

 

Jeszcze w tym roku mają rozpocząć się testy na mostku kontenerowym z udziałem kapitana i małej załogi. Natomiast w 2019 statek opuści stocznie i zostanie zwodowany oraz zaczną się testy autonomicznych zdolności. Pełna gotowość statku spodziewana jest w 2020 roku. Ten niezwykle ciekawy projekt na pewno będziemy obserwować ze szczególną uwagą.

 

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze
Udostępnij na LinkedIn
Przypnij na Pinterest
Please reload

Wyróżnione posty

International Automotive Business Meeting 2019

14/06/2019

1/7
Please reload

Ostatnie posty

26/09/2019

Please reload

Archiwum
Please reload

  • Facebook
  • Twitter Ikona społeczna
  • LinkedIn
  • YouTube

©Copyright 2017-2019 by Forum Elektromobilności. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Zobacz Regulamin oraz politykę Cookies.