Elektryczny samochód pokryty panelami słonecznymi - Sion
Sono Motors - producent z siedzibą w Monachium, zbudował nowy prototyp samochodu elektrycznego o nazwie Sion, który jest pierwszym elektrycznym samochodem zdolnym do ładowania baterii wykorzystując energie słoneczną.

Pomysł zrodził się w głowach dwóch młodych zapaleńców, którzy pragnęli zrobić coś z zanieczyszczeniem środowiska. Pierwszy prototyp powstał w 2015 roku w garażu jednego z nich. Niedługo potem założyli oficjalnie firmę - Sono Motors, a pod koniec 2016 roku rozpoczęli kampanie crowdfundingową. W kilka miesięcy udało im się pozyskać w ten sposób blisko 900 000 euro. Rok temu oficjalnie zaprezentowano już właściwą wersję produkcyjną. Obecnie trwają przygotowania do wprowadzenia pojazdu na drogi Unii Europejskiej i nie tylko. Pierwsze z nich wyjadą w 2019 roku. Dodajmy, że do tej pory udało się zgromadzić blisko 7000 zamówień.
Design
Pełną efektywność pojazdu gwarantuje lekka konstrukcja. Obudowa wykonana jest głównie z odpornego na rdzę poliwęglanu. Najbardziej unikalną cechą są ogniwa słoneczne, które znajdują się na dachu, po obu stronach samochodu, na masce i tylnej klapie. W kokpicie panuje prostota i na desce rozdzielczej zobaczymy głównie z jaką prędkością poruszamy się oraz poziom naładowania baterii. Po lewej stronie widoczna jest liczba kilometrów wygenerowana przez system viSono. Po 24 godzinach kilometry te zostaną przeniesione na prawą stronę, gdzie będą dodane do całkowitego zasięgu.

Innowacyjne systemy - viSono, biSono breSono
Sion jest wyposażony jest w 330 zintegrowanych ogniw słonecznych, które ładują akumulator dzięki energii słonecznej. W odpowiednich warunkach ogniwa słoneczne generują wystarczającą ilość energii, aby dostarczyć dodatkowo 30 kilometrów do ogólnego zasięgu. Ponadto, dzięki technologii dwukierunkowego ładowania, Sion może nie tylko generować, ale także dostarczać energię. Korzystając z domowej wtyczki, wszystkie popularne urządzenia elektroniczne o mocy do 2,7 kW mogą być zasilane przez pojazd. Co więcej, wtyczka typu 2 zapewnia moc 7,6 kW. Do filtrowania powietrza zintegrowano specjalny mech (nie wymaga opieki) z deską rozdzielczą. Filtruje on do dwudziestu procent drobnych cząstek pyłu i ma działanie regulujące wilgotność powietrza.
Szczegóły techniczne
Wersja miejska osiągnie do 120 km zasięgu na jednym ładowaniu i kosztuje 12 000 euro podczas gdy opcja rozszerzona będzie kosztowała około 16 000 euro i osiągnie zasięg 250 km. Dzięki uciągowi do 750 kg będzie można holować prawie każdą przyczepę. Co więcej, silnik o mocy 80 kW i przekładnia jednobiegowa mają zagwarantować dobrą przyczepność, nawet w trudnym terenie.
Aplikacja do współdzielenia się
Pomysłodawcy oryginalnego projektu samochodu elektrycznego, stworzyli również aplikacje goSono, która łączy w sobie trzy cechy pojazdu: dzielenie się energią, udostępnianie i dzielenie się samochodami. Korzystając ze smartfona możemy zaoferować innym energię elektryczną, przejechanie się swoim Sionem lub pożyczyć samochód na określony czas.